CARTEA DE IDENTITATE

Din când în când ne schimbăm domiciliul. 
Este important să știi că nu trebuie să depășesti 15 zile pentru a cere un nou act de identitate. Altfel, esti pasibil de o amendă, cuprinsă în acest moment între 40 și 80 lei.


În consecință, te invităm să cunoști ce trebuie să faci la:

– S C H I M B A R E    D E   D O M I C I L I U
Modificări în statutul civil ce obligă solicitarea unui nou act de identitate

Ce înseamnă noțiunile de schimbare și domiciliu, din punctul de vedere al dicționarului

  • A SCHIMBÁ, schimb,
  • a modifica/ a muta în altă parte/ a da unui lucru altă formă, alt aspect
  • DOMICÍLIU, domicilii,
  • casa sau locul unde locuiește cineva în mod statornic; locuință.
  • loc în care locuiește cineva în permanență și în mod legal

De ce este necesar să-mi schimb actul de identitate la noul domiciliu

  • Pe plan personal, atunci când dobândești o proprietate, este o mândrie să ai înscrisă în actul de identitate noua adresă de domiciliu.
  • Statul, prin evidența persoanelor, urmărește o actualizare continuă a evidențelor sale oficiale cu domiciliul, datele de stare civilă și imaginea individului.
  • Actul de identitate trebuie să conțină domiciliul statornic al cetățeanului.
Cine poate solicita un act de identitate la S.P.C.L.E.P. Caransebes Locuitorii municipiului Caransebes, precum și cei ai celor 14 comune arondate.
Locul depunerii cererii, Date de contact, Program de lucru

Locul

  • cererea și actele necesare se depun, personal, la Biroul de Evidență a Persoanelor din cadrul S.P.C.L.E.P. Caransebes.

Adresa și date de contact

  • mun. Caransebes, str.Teiusului nr. 24, jud. Caras-Severin;

Program de lucru cu publicul

  • LUNI                – 8,00 – 16,00
  • MARȚI             – 8,00 – 16,00
  • MIERCURI       – 8,00 – 16.00
  • JOI                  – 8,00 – 16,00
  • VINERI            – 8,00 – 16,00
Acte necesare

Pentru un nou act de identitate pe motiv de schimbare a domiciliului, ai nevoie de:

  1. actul de identitate, aflat în posesie, plus vechea carte de alegător
  2. certificatul de naștere (original și fotocopie)
  3. DUPĂ CAZ, în funcție de situația în care te afli
  4. certificat de căsătorie  (original și fotocopie)
  5. sentința de divorț definitivă și irevocabilă/ certificat de divorț (original și fotocopie)
  6. certificat de deces al soțului/soției,  (original și fotocopie)
  7. certificatele de naștere ale copiilor cu vârsta mai mică de 14 ani  (original și fotocopie)
  8. actul prin care se face dovada spațiului în care locuiești (copie si original).
  9. chiar dacă ești major, în cazul în care domiciliul din cartea de identitate va fi cel al părinților, va fi nevoie să fi însoțit de unul dintre ei.
  10. dacă domiciliul este al unei alte persoane (prin luare în spatiu), va trebui să fii însoțit de proprietarul domiciliului.
  11. există și posibilitatea ca proprietarul domiciliului să nu fie prezent și să fie suficientă o declarație a acestuia de luare în spațiu plus actul de proprietate, care poate fi dată în fața polițistului de siguranță publică, a notarului public ori a funcționarului misiunii diplomatice sau oficiului consular al României
  12. Chitanța reprezentând contravaloarea:
  • cărții de identitate (7 lei) + taxa de timbru (5 lei);
  • cărții de identitate provizorii (1 + 5 lei) ;
Cartea de identitate provizorie
  • se eliberează atunci când persoana fizică nu posedă toate documentele necesare eliberării cărții de identitate și în cazul cetățenilor români cu domiciliul în străinătate, care locuiesc temporar în România.
  • pentru cartea de identitate provizorie, termenul de valabilitate este de 1 an.
Termen  de soluționare
  • Conform prevederilor legale
Legislație aplicabilă
  • O.G. nr. 84/ 2001 privind înființarea, organizarea și funcționarea serviciilor publice  comunitare de evidență a persoanelor, cu modificările și completările ulterioare, actualizată;
  • Ordonanța de Urgență 97/ 2005 privind evidența, domiciliul, reședința și actele de identitate ale cetățenilor români, republicată;
  • Hotărârea 1.375/ 2006 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare unitară a dispozițiilor legale privind evidența, domiciliul, reședința și actele de identitate ale cetățenilor;
  • Legea nr. 677/ 2001 pentru protecția persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal și libera circulație a acestor date, actualizată;
  • Legea nr. 119/ 1996 cu privire la actele de stare civilă, republicată și actualizată;
  • Metodologia nr. 64/ 2011 privire la aplicarea unitară a dispozițiilor în materie de stare civilă;
  • Legea nr. 21/ 1991 a cetățeniei române, republicată;
  • O.G. nr. 41/ 2003 privind dobândirea și schimbarea pe cale administrativă a numelor persoanelor fizice;
  •  
  • Legea 287/ 2009 – Codul Civil, republicat.
Important de știut

Cererea pentru eliberarea actului de identitate

  • Cererea se obține de la agentul de ordine aflat la intrarea în sediul Biroului de Evidență a Persoanelor;
  • Cererea pentru eliberarea actului de identitate se completează de solicitant la rubricile prevăzute pe fața acesteia
          IMPORTANT – cererea nu se completează pe verso de către solicitant

Cum depun cererea, cum ridic actul de identitate

  • cererile pentru eliberarea actelor de identitate se depun personal, documentul eliberându-se de către serviciul public comunitar de evidență a persoanelor de la locul de domiciliu sau de reședință a persoanei fizice, pe baza cererii scrise a acesteia sau, în cazul persoanei fizice puse sub interdicție, a reprezentantului său legal.
  • în situatia în care reprezentantul legal al unei persoane fizice solicită, în numele acesteia, ridicarea actului de identitate, sunt necesare documentele cu care face dovada identității și a calității de împuternicit care îl indreptățește la această cerere.

Cetățenii români aflați în străinătate

  • eliberarea cărții de identitate  pentru cetățeanul român, care are domiciliul în România și se află temporar în străinătate, se poate face la sediul serviciului local de evidență a persoanelor de la locul de domiciliu sau de reședință, prin intermediul altei persoane, pe bază de procură specială, autentificată la misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale României din țara în care se găsește persoana. În cuprinsul procurii este necesar să se regăsească referirea expresă la obiectul mandatului – motivul exact al mandatului. Ex. schimbare domiciliu, pierdere și schimbare domiciliu, etc

Dovada adresei de domiciliu se poate face cu unul din următoarele documente:

  1. Acte încheiate în condiții de validitate, prevăzute de legislația română în vigoare
  2. Declarația scrisă a găzduitorului, persoană fizică sau juridică, de primire în spațiu, însoțită de unul dintre documentele prevăzute la punctul 1.
  3. ATENȚIE declarația de primire în spațiu poate fi dată în fața lucrătorului din cadrul serviciului public comunitar de evidență a persoanelor, a polițistului de siguranță publică, a notarului public ori a funcționarului misiunii diplomatice sau oficiului consular al României.
  4. Declarația pe proprie răspundere a solicitantului (anexa nr. 14),însoțită de nota de verificare a polițistului de ordine publică, prin care acesta va certifica existența unui imobil și faptul că solicitantul locuiește efectiv la adresa declarată, pentru persoana fizică ce nu poate prezenta documentele prevăzute la punctele 1. și  2.  
  5. ATENȚIE: nota de verificare este solicitată de serviciul de evidență, nu de persoana fizică.
  6. pentru minorii și persoanele fizice puse sub interdicție, declarația se dă și se semnează de către părinți sau de către reprezentanții lor legali
  7. Documentul eliberat de primării, din care să rezulte că solicitantul sau, după caz, găzduitorul acestuia figurează înscris în Registrul agricol.

Precizări privind art. 321, 322, 323 din codul civil:

  • declarația de consimțământ pentru primirea în spațiu a unei terțe persoane, poate fi dată numai de unul dintre soți în situația în careimobilul respectiv nu a fost notificat în cartea funciară ca locuință a familiei;
  • în spațiul destinat declarației dată pe cerere ori în conținutul declarațieimodel anexa nr.12 sau 13 din HG1375/2006, soțul menționeayă următorul text „Declar că imobilul nu a fost notificat în cartea funciară ca locuință a familiei”;
  • în cazul în care imobilul a fost notificat în cartea funciară ca locuință a familiei, declarația de consimțământ trebuie să fie dată de ambi soți
  • în baza unui contract de închiriere al cărui titular este numai unul dintre soți sau care este încheiat înainte de casatorie, se poate elibera act de identitate atât celuilalt soț, cât și copiilor minori, fără consimțământul proprietarului.
Actualizat in - 22.09.2016, la ora 13:51.